Skalle-Per

Livet är inte alltid på topp, som ni kanske vet, och senaste tiden har väl mitt liv varit lite mer ner än upp, mest beroende på den konstanta sömnbristen. Som om det inte vore nog upptäckte jag för ett par veckor sedan några små kala fläckar mitt på skallen. Kul. Nu håller man på och blir flintis också.

Jag kände paniken växa och kastade mig över datorn för att självanalysera mig själv via internet. Detta är inte så smart när man (läs: jag) är i upplösningstillstånd för det enda man hittar då är naturligtvis obotliga, och ibland livshotande, sjukdomar. Och oavsett de är väldigt sällsynta eller ej så blir man såklart fullständigt övertygad om att det är just det som har drabbat en. Jag läste bl a om Alopecia Areata och enligt den sjukdomen kan man, om man har otur, tappa ALLT hår på hela kroppen. Nog för att det vore skönt att slippa raka sig både under armarna, på benen och längs bikinilinjen men håret på huvudet och även ögonbryn och ögonfransar vill jag gärna behålla.

Jag ringde vårdcentralen när jag hade upptäckt de kala fläckarna, och har fått en tid där nästa vecka så vi får väl se vad de säger där. Hon jag pratade med i telefonen lät inte ett dugg förstående när jag med gråten i halsen ringde dit och ville ha stöd och råd. Vissa människor borde inte yrkesmässigt få ha telefonkontakt med andra människor. De borde låsas in i en liten skrubb någonstans och sortera pärmar eller något.

Någon dag senare när jag hade lugnat ner mig lite, och fortsatte självdiagnosteringen på nätet, hittade jag ett inlägg i något forum där en tjej hade råkat ut för samma sak som jag. Hon hade satt in en hormonspiral och trodde att det kunde bero på den. Själv fick jag en sådan spiral insatt ett par veckor innan jag gjorde den jobbiga hårlösa upptäckten så nu hoppas jag att det beror på den. I och för sig vet jag inte om det är så bra heller för vad ska jag göra då? Det är ju rätt bekvämt med en hormonspiral; knappt eller ingen mens, man byter vart femte år och man slipper äta en massa piller (som ändå är omöjliga att komma ihåg att ta).

Jag inbillar mig att fläckarna inte har blivit fler, eller större, men varje gång jag borstar håret så fastnar halva kalufsen (ser det ut som) i borsten så måhända kommer jag plötsligt att se ut som Skalle-Per. Det återstår att se.

Kommentarer

Anonym sa…
Har full förståelse för att det inte känns kul. Hår är ju en rätt viktig grej för oss tjejer! Men säkert är det inget allvarligt ska du se. Även om det är hormonspiralen så kanske det är just omställningen för kroppen eller nåt i början.... Hoppas det löser sig när du kommer till VC och du får reda på vad det är. *Stor kram*

Populära inlägg i den här bloggen

Så här känns det att bli bränd av en Box Jellyfish

Brännmaneter

Sov gott älskade farfar