Håret och jag


Många har undrat hur det är med mitt hår, om det har börjat växa igen eller om jag tappar mycket fortfarande. Svaret är ja på båda frågorna. På de fläckar som jag upptäckte först har håret börjat komma tillbaka. Först blir det vitt och växer ganska glest men därefter återgår både tätheten och hårfärgen till det normala, verkar det som just nu i alla fall. Däremot kommer det nya fläckar på andra ställen, främst på bakhuvudet, och borsten blir fortfarande full med hår när jag borstar mig. Den senaste veckan tycker jag dock att det lossnar något mindre än förut så förhoppningsvis har det börjat ge sig.

För några veckor sedan var jag hos frissan för att klippa topparna och göra slingor. När jag kom in och såg att det var en "gammal tant" som skulle ta hand om mig de närmaste timmarna, ville jag bara vända (det var mitt fördomsfulla jag som vaknade till liv igen). Det gjorde jag naturligtvis inte och det var tur för det visade sig att just den här frisörskan hade lång erfarenhet av håravfall och peruker och ofta kom i kontakt med såna som mig. "Det är stress" sa hon och berättade även att hon i mitt bakhuvud såg ställen där håret hade lossnat för gissningsvis ett halvår sen och nu var på väg tillbaka.

Ang stress måste jag säga att jag har varit otroligt stressad i mina dagar, och då främst på jobbet, men jag har aldrig varit med om något sånt här. Visst har det hänt att jag har känt av de där allra första "gå-in-i-väggen-symptomen" då jag har hållt på med flera produktioner på samma gång, men jag tycker ändå inte att det har varit så allvarligt. Att bli tvåbarnsmamma däremot, det tog visst knäcken på mig. Det är ju konstigt att jag var tvungen att börja jobba igen och få uppleva den sortens stress för att kunna bli bättre (om det nu är så att håret har börjat bestämma sig för att stanna kvar på skallen).

Nästa vecka ska jag till hudmottagningen så vi får väl se vad de säger där. Känns nästan onödigt att gå dit men nu när jag har väntat på den där tiden i tre månader så är det väl lika bra att gå dit.

//Loppan
Ps. Det där svindyra hälsokostpreparatet, Priorin, som jag åt tre tabletter om dagen av, slutade jag med för några veckor sedan. Visst det kanske hjälper något men det står på förpackningen att man inte kan se resultat förrän efter tre-sex månader. Enl min frisör så är det ungefär så lång tid som håret "vilar" innan det börjar växa ut igen och hur ska man då kunna veta om det verkligen är Priorin det beror på?

Kommentarer

Anonym sa…
Stackare! Men då var hon helt ok då, den gammla tanten??
har glömt att fråga.
Kram kram, ser fram emot lördag
Anonym sa…
Jo, nog har vi firat vår "stora" tjej alltid. Hon fick en efterlängtad tv till sitt rum, så nu slipper vi slåss om vem som ska se vad och när.
Ha det bra och hälsa familjen.
Kram Maria
Anonym sa…
Oj! Förstår att du blev orolig! Men vad skönt att höra att håret verkar vara på väg tillbaka igen och hoppas att det ger med sig vid bakhuvudet också! Kramar!
Anonym sa…
Tänk ändå att stress kan ställa till med så mycket! Från att tro att man fått hjärtinfarkt till håravfall till att kroppen helt plötsligt bara strejar och man inte kan stå på benen. Gäller verkligen att pausa emellanåt också! Det gör vi alldeles för lite. sköt om dig! Kram igen
Jag sa…
Lotta??? Colles dotter????
Lotta sa…
Jajamen, Colle är min käre far :-)
Jag sa…
Ok...känner du igen mig???? förra grannen där....

Populära inlägg i den här bloggen

Så här känns det att bli bränd av en Box Jellyfish

Brännmaneter

Sov gott älskade farfar