I jakten på lugnet

Nu har jag testat den där appen "mindfulness" några gånger men jag somnar varje gång när jag ligger ner och sitter jag så blir jag för rastlös och börjar bara tänka på annat. Så ikväll har jag lovat en jobbarkompis att följa med och testa yoga. Hon har gått i många år och har "tjatat" på mig flera gånger att jag borde följa med men det är ju det där med att få tiden att räcka till till allt man vill göra...

Jag har tidigare testat gravidyoga samt mamma-/baby-yoga men idag ska jag alltså gå på ett "vanligt" yogapass utan både gravidmage och liten bebis. Eller vanligt och vanligt föresten, det finns ju en himla massa olika varianter som Vinyasa-, hatha- och ashtangayoga m fl.

Det jag ska gå på heter "yin/yangyoga i mindfulness"och ska motverka stress i vardagen och det låter ju bra och som något de flesta av oss skulle må bra av. I beskrivningen står det även: "Fokusering på närvaroplatser i kroppen i samklang med andetaget. Utför yang positioner med yintanke i lungt tempo i första delen sedan övergår till yinpositioner vilket betyder att sitta längre och stilla i positionen och närvara i stunden. Avslutar i meditation 12 minuter."

Återstår att se hur rastlösa jag ska fixa detta men det ska bli intressant att prova. Kanske är det detta jag behöver för att bli mer lugn, harmonisk och tillfreds med tillvaron. Fortsättning följer :)


Kommentarer

Norpan sa…
Lycka till :) Jag har själv svårt för yoga, då det är för lugnt. Jag funkar bäst när jag får göra av med energi och blir mindre stressad av mer explosiv träning. Men man funkar ju olika, så detta kanske är perfekt för dig! :) Får höra vad du tyckte sen :) Kram!
Jenny sa…
å lotta du måste berätta hur det gick. lugnet behöver många hitta.

Populära inlägg i den här bloggen

Så här känns det att bli bränd av en Box Jellyfish

Brännmaneter

Sov gott älskade farfar