Julstök

Jag har alltid gillat julen men i år upplever jag mer julstämning än jag gjort på flera år. Förmodligen för att jag nu har två små barn och därmed får chans att uppleva min barndoms jular igen via deras ögon. De senaste tre åren är det många barndomsminnen som har ploppat upp till ytan igen och som gör mig nostalgisk och vemodig.

Nu i kväll har E och jag griljerat den inköpta färdigkokta skinkan (var för slö för att hålla på och koka själv... skäms på mig, jag är en dålig människa). Det är så roligt med E för hon verkligen skiner upp och växer av att få vara med och hjälpa till och känna sig stor och duktig. Hon penslade på griljeringssörjan för glatta livet och hade vi inte börjat strö över ströbröd på grisstjärten hade hon nog penslat än. Klockan drog iväg så hon hann bli kvart över nio innan pappa J gick upp och påbörjade nattningsprocessen medan jag började göra julgodis. Jag gjorde det ganska lätt för mig även här och smälte bara nougat och mörk choklad och rörde ner hackade hasselnötskärnor innan jag klickade upp dem på plåten. :-P

Efter mycket velande fram och tillbaka bestämde J och jag oss för att fira julaftonen här hemma i Skogstorp. Vi blir 15 personer som ska trängas i vårt lilla hus men det känns skönt att vara på hemmaplan. Det lär bli en del svengelska konversationer då min lillebror och hans engelske pojkvän D är i Sverige den här veckan. På annandagen (tror jag) åker vi ner till Gusum och träffar J:s släkt. "Svärmor" har bokat Folkets hus den 28:e så då blir det värsta släktträffen där och då får E, och i viss mån även M, chans att leka med sina sysslingar. Hoppas bara att lilla M hinner bli frisk tills dess. Hon var sjuk med hög feber, snuva och hosta hela förra veckan och är fortfarande inte bra.

God jul på er!

Kommentarer

Anonym sa…
Kan bara hålla med dig om julstämningen! Känner också att i år känns det extra skoj, beror nog dels på vårat nya hus men framför allt att Ivar nu är så stor att han förstår vad som är på G & tycker det är så spännande!
Och vet du vad, jag tycker du är en alldeles underbar människa, oavsett om du kokar egen skinka eller inte :-)
GOD JUL!
Kram från fam Thor

PS. Det där julgodiset lätt inte dumt det...

Populära inlägg i den här bloggen

Så här känns det att bli bränd av en Box Jellyfish

Brännmaneter

Sov gott älskade farfar