Julafton 2008


Tack och lov var det inte vinterkräksjukan som E hade fått för hon mådde hur bra som helst på julafton. Morgonen började med att E fick följa ett snöre till hennes och M:s första julklappar som låg under granen, som en snäll tomte hade fäst där.
Min pappa och hans fru kom runt lunch och hälsade på en stund samt lämnade några julklappar till barnen. När de hade åkt fixade vi i ordning stolar och bord i köket inför kvällens julmiddag.
Strax innan kl 15 kom tjocka släkten med bl a mamma, hennes man, mormor och min morbror med familj. Min bror J och hans engelske pojkvän D var också på plats. Totalt var vi 15 personer i vårt lilla kök men det gick bra.
Efter all förtäring av julmat, must och snaps kom tomten på besök. Han svischade inte in på inlines nerrivandes inredningen som förra året men han hade lyckats virat in sig i en julbelysning så att han lyste upp ordentligt. Vår jultomte är väl inte riktigt som andra tomtar (men det är han i och för sig inte i civilt tillstånd heller kanske ska tilläggas :-) )...
Barnen fick mycket paket men jag tyckte ändå inte att det blev hysteriskt vilket är bra. Det är ju nu ribban för framtida julaftnar sätts... Vi vuxna hade julklappsbyte och jag fick en flaska sherry som tydligen är god att drickas till söta efterrätter så jag får väl se till att laga något gott snart som jag kan prova den till.
Sammanfattningsvis kan jag säga att julaftonen blev mycket lyckad och det var otroligt skönt att vara på hemmaplan och slippa fara omkring som ett skållat troll med julklappar hit och dit.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Så här känns det att bli bränd av en Box Jellyfish

Brännmaneter

Sov gott älskade farfar