Måste man ha en hobby?

För flera år sedan var vi några tjejer som diskuterade vad vi hade för olika hobbies. "Tyvärr", sa jag och kände mig som värsta tråkmånsen. "Jag tror inte jag har någon hobby". Visst, jag kör lite Friskis & Svettis ibland och innan jag blev mamma var dykningen ett stort intresse i ett par år (nuförtiden blir det max ett dyk om året tyvärr men jag hoppas på att ändra på det så småningom). Annars gör jag inte direkt något som man kan kalla för en hobby tyvärr. (Jag har en sambo som har hur många olika hobbies som helst men det är en annan historia.)

Men vad är en hobby egentligen?
- Jag "slösurfar" regelbundet (kollar andras bloggar, Facebook, Aftonbladet, Blocket, Hemnet, etc) och så bloggar jag någon gång ibland, men det kan man ju inte kalla för en hobby direkt, eller?
- Varannan vecka träffas jag och tre andra tjejer då vi har kortspelskvällar innehållandes god mat, onyttigt godis, tjejsnack och kortspel i form av Gin Rummy. Är det en hobby?
- Jag går som sagt på Friskis & Svettis emellanåt (även om det kan gå lääänge mellan varven) och det räknas väl i och för sig som en sk "riktig" hobby?

Hur som helst. På måndag har jag "lurat" U (en mamma från dagis som även har blivit en mycket god vän) att börja en nybörjarkurs i ridning med mig. (Till saken hör att min femåriga tjej har ridit på den här ridskolan sen förra hösten och det är lite därför jag också vill lära mig.) Blir spännande att se om det här är en hobby för mig eller om jag tröttnar efter ett par gånger... Wish me luck!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Så här känns det att bli bränd av en Box Jellyfish

Brännmaneter

Sov gott älskade farfar