Livets prövningar

Det är mycket "jag tänker inte", "jag vill inte" och "du bestämmer inte" här hemma just nu. "Lilla tonåren" kallas det och om det här är "lilla" då undrar jag hur "stora" blir... Ebba och jag är ganska lika och jag har alltid vetat hur jag ska hantera henne när hon blir ledsen eller arg eftersom vi funkar på ungefär samma sätt, men nu är det inte mycket som funkar och det är svårt att veta hur man ska göra.

Vad sägs om denna dialog:
Jag: - Gumman, kan du klä på dig, vi ska åka till min mormor om en stund.
E: - Jag vill inte åka dit.
Jag: - Men jag har sagt att vi kommer och det var längesen vi träffade dem.
E: - Hur vet dom det, dom är ju inte här.
Jag: - Jag ringde och sa det.
E: - Då får du ringa och säga att du sa fel. Jag vill inte åka, jag vill vara hemma.
Jag: - Klä på dig nu, vi åker om fem minuter.
E: - Jag tänker inte klä på mig.
Jag: - Då får du åka i bara trosorna då.
E: - Nä! Jag kommer inte gå ut från mitt rum. Du bestämmer inte över mig!

Och så där kan det hålla på tills jag blir skitförbannad (inte lätt att vara pedagogiskt lugn hur länge som helst). Hon testar mig så in i norden och jag vet att det är något vi måste gå igenom men det tar på krafterna. Ibland blir det så komiskt att det är svårt att hålla sig för garv och då blir hon ännu argare eller ledsnare. Kan inte vara lätt att vara en känslig liten (snart) sexåring. Inte så lätt att vara en känslig stor 37-åring heller å andra sidan... ;)

Kommentarer

Norpan sa…
Ojoj en bestämd liten tjej det där. Kan tänka mig att det inte är lätt alltid i alla lägen. Och tålamod har man ju till en viss gräns. Lilla brorsonen är också inne i en trotsålder just nu som visar sig lite till och från. Men lite lättare som faster iaf :)

Vet inte om du såg att Björn lade ut en länk där man också kan beställa grejor till iPhonen, men det stod lite fel i länken och ska vara extreme och inte extreame. Men skulle nog ändå satsa på Clas Ohlson i så fall då sportwrapen är billigare där som det verkar om du inte hittar nån någon annan stans.

Kramar!

Populära inlägg i den här bloggen

Så här känns det att bli bränd av en Box Jellyfish

Brännmaneter

Sov gott älskade farfar