Sov gott älskade farfar

Jag och farfar julen 2003 innan han blev sjuk.
Det låter kanske hemskt men den farfar jag minns dog för några år sen, inte imorse. Han fick diagnosen alzheimers som gradvis blev sämre och sämre. De (alltför) få gångerna som jag besökte honom på vårdhemmet där han bodde var smärtsamma. För mig. Det var liksom inte han som var där, det var en annan person. Och det smärtade så i hjärtat av att se honom så där. Sittandes. Stirrandes. Liggandes. Han som alltid hade varit så glad och full av skratt och finurligheter. Han lärde mig spela schack. Han trollade. Och han sjöng. Som ung turnerade han med några som hette Tre Larsson. Jag vet inte vilka de var, om de var stora eller ej men för honom var det stort. Han berättade ofta och gärna om händelser från förr. Att det kostade 25 öre att sitta på spottis. Hur duktig han var i brottning och att han var med och tog SM-guld (om jag inte minns helt fel). Jag är glad att han träffade min farmor i början av 70-talet på Nordstiernans restaurang där hon jobbade. Att han sedan inte var min biologiska farfar har aldrig spelat någon roll. För mig har han alltid varit min riktiga farfar och kommer så förbli även om jag nu bara har minnena kvar.
Jag saknar dig!

Tidigare inlägg om farfar:
http://loppansbubbel.blogspot.se/2008/10/inte-roligt-att-bli-gammal.html
http://loppansbubbel.blogspot.se/2009/05/alskade-farfar.html
http://loppansbubbel.blogspot.se/2011/07/ont-i-hjartat.html
http://loppansbubbel.blogspot.se/2012/07/alskade-lilla-farmor.html

Kommentarer

Norpan sa…
Du får tänka tillbaka på de många fina minnen du har med honom! Det är tråkigt när de drabbas av såna hemskheter. Man önskar ju att de fick leva och må bra den sista tiden. Men han verkar ha haft en fint och innehållsrikt liv. Tänker på dig! ♥ Kramar!
Lotta sa…
Tack gumman. Kram på dig
Jannica sa…
Massa kramar till dig ♥
Anonym sa…
Varken jag och min pappa fick träffa vår farförfäder. Mycket som många idag tar för givet. Min farfar dog efter rysk fångläger, och min pappa han aldrig träffa honom. Ensam fick min farmor fostra fem syskon i krigets fasor. Av dessa har många lyckats överleva, och jag är produkten av en historia som föddes i mörkret och än idag kämpar med att hålla det svarta tillbaka. Många i Sverige är bortskämda... ett ord som har för mig oändlig betydelse.
Lotta sa…
Usch, så hemskt, jag beklagar verkligen. Tyvärr tar de flesta (även jag själv) det mesta runtomkring oss för givet men sådana här händelser gör att man stannar upp och tänker efter lite, vilket är bra. Jag hoppas du mår bra trots allt, tack för att du delade med dig av dina upplevelser.

Populära inlägg i den här bloggen

Så här känns det att bli bränd av en Box Jellyfish

Brännmaneter