Under isen - helgen som gick

I lördags var det så äntligen dags för isdykskursen i Kolsva fältspatsgruva. Startade dagen med att göra värsta praktvurpan på uppfarten när jag packade bilen vilket resulterade i en skadad handled. Gjorde så satans ont och resten av dagen kunde jag knappt använda den. Grr...

Efter lite teori på EDC for vi iväg mot Kolsva fältspatsgruva. Väl där upptäckte jag att jag måste ha haft hjärnsläpp när jag packade grejerna kvällen innan. Hade lyckats packa ner fel mask (som är för stor för mig) samt missat att packa ner huvan. Så typiskt mig.

Men men. Efter uppsågande av vak och ihopmonterande av grejer var det äntligen dags. Kalle, som var med på Röda havet-resan blev min buddy och det kändes tryggt och bra att dyka med någon som jag känner lite sen innan. De andra två killarna på kursen dök först och vi fick ha koll på deras lina där vi stod uppe på isen. Man har alltså en parlina emellan sig i dykparet och en av dem har dessutom en lina som går upp till minst en person på ytan. Med linan gör man olika signaler för att visa att allt är okej där nere. Tryggt och bra.

Sen blev det Kalles och min tur. Det tog ett tag innan jag fick koll på läget men vilken häftig känsla! Som vanligt försvinner tid och rum när jag är där nere och all fokus läggs enbart på dykningen. Det var bra sikt, kanske 10-15 meter och runt 4-5 grader i vattnet. Med tanke på kylan uppe på ytan trodde jag det skulle vara kallare i vattnet.

Sista dyket hade jag missat att sätta på mig ena torrhandsken ordentligt så jag kände snabbt hur armen fylldes med kallt vatten men brydde mig inte om det. Men nästa gång det händer ska jag se till att ha nya vantar lättillgängliga vid igångsplatsen så jag snabbt kan byta dem.

Det enda negativa var att jag hade problem med tryckutjämningen av vänster öra (som vanligt) och i bihålorna upp mot pannan. Inte skönt alls men som tur var dök vi ju inte så djupt så det funkade hyfsat.

Totalt för lördag och söndag gjorde jag fyra dyk med övningar som kompassnavigering och att ta mig tillbaka med täckt mask. Det sistnämnda var jag lite rädd för innan men det gick hur bra som helst. Var faktiskt inte rädd en enda gång och inte frös jag heller. Provade även att ta några steg upp och ner på isen, kul!

Båda dykdagarna avslutades med sedvanlig korvgrillning, så mysigt! Är mycket nöjd med helgen och vill dyka igen. Nu!

Nedan följer ett helt gäng med bilder. Alla undervattensbilder (utom en) är tagna av blivande dykinstruktör Manuel Tenser.


Kursledare Pia.

Mats sågar upp vaken.
Manuel och Mats.

Strax dags att plumsa i.

Is är vackert.

Kalle under isen (enda bilden jag lyckades ta).
Jag och Kalle.

"Hej hej!" Här ser man hur stor masken är. Den täcker ju upp nästan hela ansiktet...

Som ett litet fönster.
Dag 2 kom Patrik och Maria förbi och dök med oss. De två var dessutom så vågade att de tog ett dopp i endast badkläder... burr...

Det var inte läskigt alls att ha "tak" över huvudet, bara häftigt!


Bra med släp för att få plats med allt.

När korv och bröd smakar som bäst.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Så här känns det att bli bränd av en Box Jellyfish

Sov gott älskade farfar

Brännmaneter